El fenomen del manga afavoreix el descobriment d’una
literatura fins ara amagada per les lletres occidentals.
El creixement
continu de l’eufòria per la cultura nipona obliga el Saló del Manga a buscar
millors instal·lacions per l’any següent, que aquesta edició contava amb un
total de 35.000 metres quadrats. La Federació d’Institucions Professionals del
Còmic (FICOMIC) assegura que en la pròxima edició intentaran disposar de mes
espai tot i haver ocupat dos pavellons a Montjuïc.
Imatge extreta de www.ficomic.com |
L’auge de la
literatura japonesa es un dels factors pels quals la 19ª edició del Saló del
Manga ha reunit aquest any uns 115.000 visitants, els quals van haver d’esperar
fins a tres hores per poder entrar al recinte. El dijous 3 d’octubre va ser l’inici
d’una congregació que va superar els límits establerts. El primer dia va ser un
dels mes relaxats, però tant divendres com dissabte les cues de gent s’acumulaven
al voltant de l’edifici per l’aforament limitat a 9.000 persones. Només van
poder aguantar les hores d’espera els mes aficionats a un gènere que cada cop
atreu a mes gent. L’últim dia, el diumenge 3 de novembre, el degoteig
de gent va ser mes fluid fins al migdia, quan les cues es van tornar a formar.
La literatura es un
dels clars exemples de que tot el que està relacionat amb Japó es interesant.
No només es van oferir als assistents còmics i manges, sinó que també hi va
haver literatura. Li Kunwu va ser un dels convidats a aquest acte, es autor de Los
pies vendados i va presentar l’obra
al Saló del Manga. El seu últim escrit
es, en part, biogràfic i explica des de l’interior una part poc coneguda de la
història xinesa: Chunxiu es una jove que es veu obligada a embenar-se els peus
perquè no creixin i així poder aspirar a una matrimoni que elevi el seu estatus
social a través de maltractaments físics.
La seva obra constitueix un curs per la història xinesa i un relat biogràfic
d’una dona que va patir els calvaris a que eren sotmeses les nenes (Chunxiu va
ser mainadera de l’autor).
Haruki Murakami |
Un altre dels fenòmens
editorials nipons es Haruki Murakami, autor de l’obra 1Q84. Una novel·la negra centrada en dos personatges principals
Aomame, una dona independent i instructora de gimnàs i Tengo, un professor de Matemàtiques.
Ambdós porten vides solitàries, però un d’ells amaga un gran secret: l’Amoame
es una assassina i Tengo només un aspirant a novel·lista al qual encarreguen un
treball complicat. Com a teló de fons l’escenari del maltractament i la
corrupció.
Moltes editorials
espanyoles han optat per a començar a publicar edicions d’autors japoneses en
veure la gran expansió que esta patint. Algunes d’elles són la madrilenya
Quaterni i l’asturiana Satori.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada